CzasDzieci.pl Reklama w CzasDzieci.pl

Na jakie zakupy mają wpływ dzieci? - wyniki badania

Badania Polskiego Programu Jakość Obsługi pokazują, że 96% Polaków podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem swoich dzieci. Dotyczy to nie tylko wartego ponad 2 miliardy złotych rynku zabawek, ale także liczonych w dziesiątkach miliardów złotych zakupów samochodów, mieszkań, mebli, wczasów, a nawet ubrań i kosmetyków dla rodziców.

 

Z badania wynika, że dzieci mają największy wpływ na wybór tych produktów, z których same będą później korzystać – są to zabawki i żywność (przede wszystkim słodycze). Rodzice uwzględniają także zdanie dzieci przy zakupie ubranek i gier komputerowych.

 

Wśród innych, bardziej nietypowych produktów znalazły się np. drzewka do ogrodu, akcesoria do kąpieli czy kwiaty w mieszkaniu. Dzieci decydują także o kolorze nabywanego samochodu, rodzaju platformy telewizyjnej (musi mieć w ofercie ich ulubione stacje) czy wyborze domowego zwierzątka.

 

Ponad 20% respondentów stwierdziło, że sugeruje się zdaniem dzieci przy wyborze mieszkania, a 16,7% – samochodu. Opinia dzieci jest również bardzo istotna podczas urządzania mieszkania – ma wpływ na wybór mebli (42,3%), a nawet kolor ścian (40,5%).

 

60% Polaków, wybierając miejsce spędzenia wakacji, uwzględnia opinię swoich dzieci. Respondenci podkreślają, że dzieci dysponują także dużą siłą perswazji w kwestii sposobu spędzania wolnego czasu, ustalając nierzadko harmonogram dnia całej rodziny. 

 

Ponad połowa respondentów przyznała, że dzieci wpływają na wybór sklepu, w którym rodzina robi zakupy.

Dla większości rodziców najważniejsze jest szczęście dziecka, gdyż tylko wtedy sami czują się spełnieni. Uśmiech dziecka, słodkie oczy czy drobny komplement mogą zdziałać cuda i wpłynąć na ostateczny wybór produktu dla rodziny. Dlatego firmy prześcigają się w pomysłach na zaistnienie w umysłach młodych konsumentów.

 

 

 

Niemal wszyscy respondenci uznali, że zdanie dzieci jest uwzględniane przez rodziców podczas zakupów. 75% respondentów uznało ten wpływ za duży lub średni. Tylko niecałe 4% Polaków uważa, że dzieci nie mają żadnego wpływu na wybór produktów dla rodziny.

 

Badanie pokazuje także, że im starsze dziecko, tym silniejszy jest jego wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Respondenci tłumaczą, że starsze dzieci mają często znacznie szerszą wiedzę niż rodzice na temat najnowszych produktów na rynku – dotyczy to w szczególności telefonów czy sprzętu RTV.

 

 

Preferencje małych dzieci (do trzech lat) zdaniem ankietowanych nie są uwzględniane przez rodziców w dużym stopniu – to oni bowiem decydują, co dla ich pociech będzie najlepsze. Jednocześnie ankietowani zwrócili uwagę na fakt, że małe dzieci mają swoją tajną broń w „walce” z rodzicami – emocje.

 

Oprócz słodkiego uśmiechu dziecka skuteczny jest także krzyk, płacz i tupanie nogami. Zdaniem socjologów, rodzice często w takich sytuacjach stają się całkowicie bezradni, co sprzyja podejmowaniu nieprzemyślanych decyzji.

 

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Polski Program Jakość Obsługi w maju 2013 r. Metoda – kwestionariusz on-line; próba – 1830 dorosłych respondentów. Celem badania było poznanie opinii Polaków na temat traktowania w Polsce kobiet ciężarnych oraz z małymi dziećmi (do trzech lat).

 

Opinie wyraziło 66% kobiet oraz 34% mężczyzn. Wśród respondentów największą grupę (24%) stanowiły osoby w wieku 26–30 lat, z wyższym wykształceniem. Ponad połowa ankietowanych ma dzieci lub jest w ciąży (w wypadku mężczyzn: ich partnerki bądź żony są w ciąży), z czego 40% stanowią osoby z dziećmi do lat trzech. Uzyskane wyniki w 35% pochodzą od respondentów z miast liczących poniżej 50 tys. mieszkańców.

 

Pełny raport z badania dostępny jest na stronie jakoscobslugi.pl

© CzasDzieci.pl